Naturbørnehaven Hejlskovgaard

Naturbørnehaven Hejlskovgård åbnede den 1. januar 1996. Børnehaven er beliggende i en 3-længet gård i utrolig skønne omgivelser tæt ved skov, bæk og lyngklædte bakker. Området rundt om børnehaven er kuperet og lettere beplantet med større træer, som giver læ i vinterhalvåret og skygge om sommeren.

BålpladsLegeplads
Vores legeplads byder på mange motoriske udfordringer med træer, trapper, skrænter og skråninger. Vi har også et stort sandområde med legehuse og en flisebelagt gård til at cykle i. Vi har masser af små gemmesteder i naturen og kroge hvor børnene kan lege uforstyrret. Vi har nogle dejlige bålpladser, både tæt ved børnehaven og en bålhytte lidt længere væk. Vi har en skøn overdækket gårdterrasse i træ, hvor vi kan spise vores madpakker og hvor vi en stor del af året får eftermiddagsmaden serveret. I den overdækkede pergola på marken, kan vi ligeledes være i tørvejr.

Ude liv/inde liv
Børnehaven ejer desuden 3 små granskove som ligger i umiddelbar forlængelse af legepladsen - i alt har vi 11 tønder land til børnehaven og således adgang til en helt unik og skøn natur med rigt dyreliv lige uden for børnehaven. At vi er en naturbørnehave, betyder for os at vi vægter udelivet og naturen meget højt som en del af vores pædagogiske praksis.

Vi har gode muligheder for at lave forskellige aktiviteter indendørs, da vores børnehave er indrettet således at vi også har plads til at være inde og vi kan dermed få skabt en helhed mellem det at være ude og inde i barnets liv. Naturen er også bragt indenfor. Vi har udstoppede dyr, naturfund i en montre og udstilling af børnenes forskellige værker.

Kaninen Coco

Dyrehold

I voileren har vi  farverige undulater og parakitter og inde har et akvarie. Vi har børnene med i den daglige pasning af dyrene. På den måde lærer børnene det ansvar det er at have med dyr at gøre og at forskellige levende væsener har forskellige behov.

Vi har DET GRØNNE FLAG

Naturen er et vigtigt element i vores pædagogik - året rundt.  Den giver os inspiration og enestående muligheder for at lege, lære og forundres samtidig med at der er plads til udfordringer og ro til fordybelse både kropsligt og mentalt. Naturen fodrer ligeledes børnenes sanser med forskelligartede oplevelser som har stor betydning for deres udvikling.

Vi bruger vores nysgerrighed til at skærpe børnenes opmærksomhed og på den måde formidle faglig viden til børnene. Vi bruger vores egen glæde ved naturen til at opfordre børnene til at ”mærke” naturen gennem deres sanser.

Vi tilbringer en stor del af vores dagligdag ude. Enten på ture til vores kendte steder eller hjemme omkring børnehaven. Her ser og mærker vi årstiderne skifter. Vi undres over det vi ser på vores vej og følger op på børnenes undren og initiativer. Vi bruger naturens materialer i forskellige aktiviteter som fx til hyldebær saft eller dukker af majskolber.

Hånd med larve

Sådan arbejder vi

Børnene er opdelt i grupper når vi spiser madpakker og ligeså i forskellige aktiviteter i løbet af dagen. Nogle formiddage er der aktiviteter, der relaterer sig til det Tema grupperne arbejder med. Andre dage kan vi være på tur i blandede grupper. En fast ugedag har børnene en formiddag inde som er ”hjemmedag”. De andre dage er vi på tur ud af lågen eller der er aktiviteter i vores område omkring huset - på ”legepladsen".

Vejr og vind. Vi tilbringer en stor del at vores tid udenfor, men tager selvfølgelig hensyn til vejr og vind, kolde tæer og våde fødder. Så vi er også inde, på andre tidspunkter end lige den fastlagte hjemmedag.